خواص عسل

Fresh-Honey

عسل مایع شیرینی است که زنبورها با استفاده از شهد گلها تولید می کنند. ابتدا زنبورها با فرایند قی و تبخیر شهد گلها را به عسل تبدیل کرده و سپس عسل را به عنوان منبع اصلی غذا در لانه های مومی خود در کندو ذخیره می کنند. سپس عسل را می توان برای مصرف انسانی از کندوها برداشت کرد.

عسل معمولا بر اساس رنگ درجه بندی می شود و عسل شفاف و طلایی به رنگ کهربا معمولا نسبت به گونه های تیره تر از قیمت فروش بالاتری برخوردار است. تفاوت در طعم عسل به گل هایی بستگی دارد که شهد از آن ها جمع آوری می شود. عسل هم به صورت خام و هم پاستوریزه در دسترس است. عسل خام به محض جدا سازی از کندو ها مستقیما در بطری ها بسته بندی می شود و ممکن است حاوی مقدار کمی از مخمرها, موم و گرده باشد. گفته می شود که مصرف عسل محلی خام به رفع حساسیت های فصلی ناشی از قرار گرفتن در معرض گرده ی گلها کمک می کند. عسل پاستوریزه برای از بین بردن ناخالصی ها حرارت داده و فراوری می شود.

مرکز علمی ((MNT در مقاله ی خود که شامل چکیده ای از تاریخچه ی نقش عسل در طب سنتی است برخی از فواید بالقوه ی عسل برای سلامتی را شرح می دهد.

فواید احتمالی مصرف عسل حتی در متون قدیمی یونانی, رومی, ودایی و اسلامی به ثبت رسیده است و در تمام دوره های باستانی به قابلیت های درمانی عسل توسط دانشمندان و فلاسفه از جمله ارسطو اشاره شده است.

عسل که مقادیر زیادی مونوساکارید, فروکتوز و گلوکوز در خود دارد حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد قند است که همین باعث می شود تا طعم شیرینی به خود بگیرد. آب و مواد معدنی سایر محتویات عسل را تشکیل می دهند.

عسل خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری دارد. ما در علوم جدید به کاربرد های مفید عسل در کنترل زخم های شدید دست یافته ایم.

البته باید در نظر داشت که ادعاهای مربوط به فواید عسل برای سلامت بایستی با تحقیقات بسیار دقیق علمی تایید شود.

محتوای این مقاله:

۱: فواید احتمالی عسل برای سلامت
۲: دیگر فواید عسل در طب
۳: تاریخچه ی عسل
۴: خواص عسل
۵: چگونگی اضافه کردن عسل به رژیم غذایی
۶: خطرات بالقوه ی مصرف عسل

فواید احتمالی عسل برای سلامت

هزاران سال است که به دلیل وجود فواید احتمالی عسل برای سلامت آن را مصرف می کنند:

دانش جدید کم کم به این نتیجه می رسد که ادعاهای پیشینیان مبنی بر مصرف عسل در طب در واقع ممکن است حقیقت داشته باشد. در انجیل (کتاب قدیم) شاه سالومون می گوید: پسرم! عسل بخور چرا که مفید است. و همانا مفید بودنش دلایل متعددی می تواند داشته باشد.

۱: رفلکس اسید

پروفسور ماهانتایا وی ماس از دانشگاه ام جی ام هندوستان در BMJ (مجله ی پزشکی بریتانیا) شرح می دهد که از آن جا که چسبندگی عسل در دمای ۳۷ درجه سلسیوس (دمای طبیعی بدن) ۹/۱۲۵ بیشتر است پس احتمال دارد عسل برای جلوگیری از رفلکس معده مفید باشد.

ای. هافجی و آ. موسی در مجله ی پزشکی بریتانیا گزارش کردند که در مطالعه ای بالینی برای کودکان مبتلا به اسهال و استفراغ از عسل به عنوان مایع درمانی خوراکی استفاده کردند. آن ها دو هدف داشتند:

* مشخص کردن اینکه عسل شاید در مدت زمان اسهال شدید تاثیرگذار باشد
* سنجیدن عسل به عنوان جایگزینی برای گلوکز در درمان خوراکی

آن ها دریافتند که عسل مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد. آن دو افزودند که عسل مدت زمان اسهال غیر باکتریایی را افزایش نمی دهد و می توان به راحتی از آن به عنوان جایگزینی برای گلوکز در مایعات درمانی خوراکی که حاوی الکترولیت ها هستند استفاده کرد.

۳: بهبود زخم ها و سوختگی ها

مواردی وجود داشته که افراد تاثیرات مثبت استفاده از عسل را در روند بهبود زخم ها گزارش داده اند.

مواردی وجود داشته که افراد تاثیر مثبت استفاده از عسل را در روند بهبود زخم ها گزارش کرده اند. هرلبرت یک دیابتی مرزی با سلولیت دوره ای و عفونت استاف به مدت چند ماه از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. هرچند که آن ها از کاهش عوارض عاجز بودند. جنیفر ادی پزشک هرلبرت استعمال موضعی عسل را به او پیشنهاد کرد. وضعیت او سریعا پس از استعمال عسل بهبود یافت.
هرلبرت می گوید که با خود فکر می کرده که چه فرقی می کند؟ هر اتفاقی که بیفتد این روش درمان خیلی بهتر از وارد کردن آنتی بیوتیک های خوراکی به سیستم بدن است.

مجله ای که در کتابخانه ی کاکرین منتشر شد اشاره می کند که عسل می تواند به بهبود سوختگی ها کمک کند. نویسنده عنوان می کند که تاثیر عسل موضعی از بسیاری مواد دیگر مخصوصا آنتی بیوتیک ها بهتر است مخصوصا آنتی بیوتیک هایی که معمولا مصرف آن ها عوارض جانبی زیان آوری را در پی دارد.

اگرچه بایستی توجه داشت که سند محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. در واقع مقاله ای که درباره ی بیماری های عفونی لانست منتشر شد به این نتیجه رسید که استعمال عسل برای بیماران تحت دیالیز هیچ برتری ای نسبت به استعمال آنتی بیوتیک های معمولی ندارد.

عسل برای درمان آلرژی ها

تحقیقاتی هستند که بر این باورند که عسل می تواند در کاهش و مقابله با حساسیت های فصلی مفید باشد. مجله ی گاردین گزارش می کند که عسل در تسکین و کاهش دفعات سرفه عملکرد بهتری از داروی سرفه دارد.

یک آزمایش کنترل شده با پلاسبو بر روی ۳۶ بیمار مبتلا به حساسیت چشمی, نشان داد که بیماران در مقایسه با درمان با پلاسبو, به درمان با عسل واکنش بهتری داشتند. هرچند گزارش شد که برای یک سوم بیماران خوردن روزانه یک قاشق سوپخوری عسل به علت طعم بسیار شیرین آن کمی دشوار بود.

مقابله با عفونت ها

در سال ۲۰۱۰ دانشمندانی از دانشکده ی پزشکی آمستردام در مجله ی FASEB گزارش کردند که توانایی کشتن باکتری در عسل به علت وجود پروتئینی به نام دفنسین است.

مقاله ای در مجله ی میکروبیولوژی منتشر شد که نشان داد عسل برای درمان زخم های مزمن مفید است و حتی می تواند از به وجود آمدن آنها جلوگیری کند.

دکتر راونا جنکینس و همکارانش از دانشگاه ویلز گزارش می کنند که عسل مانوکا باکتری ها را با نابود کردن پروتئین های باکتریایی مهم می کشد.

برخی مطالعات نشان می دهند که نوع خاصی از عسل به نام عسل مانوکا می تواند در درمان عفونت های MRSA مؤثر باشد.

دکتر جنکینز به این نتیجه رسید که:

مانوکا و انواع دیگر عسل برای مدت زمانی, به برخورداری از خواص ترمیم زخم و ضد باکتری مشهور بودند. اما طرز کار و عملکردشان هنوز هم ناشناخته مانده است. اگر ما بتوانیم چگونگی درمان MRSA را به طور دقیق مشاهده کنیم شاید بتوان از عسل به عنوان داروی درجه ی اول در درمان عفونت هایی که در برابر آنتی بیوتیک های موجود مقاوم اند استفاده نمود.

بر طبق گزارشی که در کنفرانس عمومی میکروبیولوژی که در بهار در هاروگیت بریتانیا برای عموم ارائه شد عسل مانوکا می تواند در خنثی کردن مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مفید باشد.

مقاله ای که در مجله ی بیماری های کودکان به چاپ رسیده به این نکته اشاره نموده که برای درمان سرفه های شبانه استفاده از عسل بسیار بهتر از داروهای موجود عمل میکند. عسل می تواند ترجیحا دارویی برای سرفه و بی خوابی ناشی از URI کودکان باشد.

عسل طبیعی برای کشتن باکتری ها بهتر از عسل های صنعتی عمل می کند. کندال پاول در مجله ی نیچر می نویسد ” برای کشتن باکتری ها عسل طبیعی سه برابر بیشتر از صنعتی با همان غلظت و تراکم قند موثر است.

تسکین سرما خوردگی

سازمان بهداشت جهانی WHO و آکادمی درمان بیماری های کودکان آمریکا عسل را به عنوان داروی طبیعی سرفه توصیه می کنند.

دانشگاه پزشکی پن استیت در سال ۲۰۰۷ در مقاله ای عنوان می کند که عسل برای کاهش سرفه ی شبانه و افزایش کیفیت خواب کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی بهتر از داروی سرفه یعنی دکسترومتورفن عمل می کند.

دیگر کاربرد های احتمالی عسل در پزشکی

همیشه تحقیقات جدید انجام شده بر روی عسل فواید جدیدی را برای درمان انواع امراض و بیماری ها کشف کرده اند. یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که عسل می تواند از درماتیت ناشی از تابش اشعه در بیماران مبتلا به سرطان سینه جلوگیری کند.

تاریخچه ی عسل

* بیش از چهار هزار سال پیش عسل در طب سنتی آیورودا به عنوان دارویی مؤثر در درمان عدم تعادل مواد در بدن استفاده می شده است.
*  در مصر پیش از باستان از عسل به عنوان داروی اولیه ی درمان زخم ها استفاده می شده.
* بیش از پنج هزار سال پیش عسل یکی از ترکیبات دارویی مصر بوده است.
* یونانیان باستان بر این باور بودند که مصرف عسل به طول عمر کمک می کند.
* همچنین قرآن نیز خواص دارویی عسل را می ستاید:.
خواص مفید عسل در اعصار مدرن کشف شده و مدارکی وجود دارد که ثابت می کند که این ادعاهای تاریخی حقایقی را در بر می گیرند.

خواص عسل

طبق بررسی بخش پایگاه داده های مواد غذایی سازمان کشاورزی آمریکا هر قاشق سوپخوری عسل (حدودا ۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری و ۱۷٫۳ گرم کربوهیدرات (قند و فیبر) است و اثری از پروتئین و چربی در آن نیست.

عسل حاوی مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی است.

جایگزین کردن عسل به جای شکر منجر به بالا رفتن تدریجی مقدار قند موجود در خون می شود که این امر به کاهش میزان گرسنگی کمک می کند. عسل همچنین به داشتن خواص ضد عفونی کننده گی و ضد باکتریایی و تسکین دهندگی معروف است.

عسل از گلوکز و فروکتز و مواد معدنی مانند آهن, کلسیم, فسفات, سدیم, کلورین, پتاسیم و مگنزیم تشکیل شده است.

در ادامه مشخصات عمده ی عسل را از سایت BeeSource مشاهده می کنید:

* فروکتوز ۲ / ۳۸ درصد
* گلوکز ۳ / ۳۱ درصد
* مالتوز ۱ / ۷ درصد
* ساکارز ۳ / ۱ درصد
* آب ۲ / ۱۷ درصد
* قند های دیگر ۵ / ۱ درصد
* خاکستر ۲ / ۰ درصد
* دیگر مواد نامشخص ۲ / ۳ درصد

میزان PH موجود در عسل (بین ۲ / ۳ و ۵ / ۴) است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و سایر ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در آن نیز رادیکال های آزاد را پاکسازی می کنند. خواص فیزیکی عسل به نوع خاص استفاده شده برای تولید آن و همچنین محتوای آب آن بستگی دارد.

چگونگی افزودن عسل به وعده های غذایی

در جایگزین کردن عسل به جای شکر تجربه عاملی کلیدی است. پخت و پز با عسل می تواند باعث ایجاد تیره گی و رطوبت شود. به عنوان یک قانون کلی به ازای هر فنجان شکر ۴ / ۳ فنجان عسل به کار برده و دو قاشق سوپخوری کمتر از میزان معین مایع در دستورالعمل استفاده کنید و دمای اجاق گاز را ۲۵ درجه کاهش دهید.

نکات ریز:

* از عسل برای شیرین تر کردن چاشنی ها و ترشیجات خود استفاده کنید.
* عسل را در قهوه و چای خود حل کنید.
* عسل را روی نان تست و پنکیک هایتان بچکانید.
* عسل را روی نان تست خود که کره ی بادام زمینی به آن زده اید بمالید.

و یا این دستورالعمل ها را که توسط کارشناسان تغذیه تنظیم شده اند امتحان کنید.

* سیب زمینی بوداده ی شیرین با عسل
* شربت انبه با عسل و ریحان
* سالاد گردو, گلابی و سرکه وعسل با منداب

خطرات احتمالی مصرف عسل

مهمترین نکته در پیشگیری از بیماری ها و رسیدن به سلامتی داشتن یک رژیم غذایی اصلی و یا الگوی غذایی کلی است. برای رسیدن به سلامتی به جای تمرکز بر وعده های تک غذایی بهتر است از وعده هایی با تنوع غذایی بیشتر استفاده شود.

عسل هم نوعی قند است و بهتر است که به شکل متعادل مصرف شود. انجن قلب امریکا توصیه می کند که زنان روزانه بیشتر از ۱۰۰ و مردان روزانه ۱۵۰ کالری از قندهای افزودنی دریافت نکنند. این مقدار کمی بیشتر از دو قاشق سوپخوری برای زنان و سه قاشق برای مردان است.

عسل مکن است حاوی هاگ های بوتولینوم باشد که عامل نوع نادری از مسمومیت غذایی در نوزادان است که می تواند منجر به فلج شدن شود. حتی ممکن است عسل پاستوریزه حاوی این هاگ ها باشد. به همین دلیل است که مصرف عسل برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی شود.

گردآوری و ترجمه توسط تیم تولید محتوا و ترجمه فروشگاه برگ سبز